terug naar het overzicht

Arm Muiden

begrotingsperikelen


inhoud:



1 november 2013

Bieb gered! En bezuinigingen op koers.

Gemeenteraad opmerkelijk eensgezind over leuke dingen voor de burgers

Gisteren, 31 oktober 2013, werd programmabegroting voor 2014-2017 in de raad besproken.
In deze programmabegroting was een aanzienlijke bezuiniging op de subsidie voor de bibliotheek opgenomen. Deze zou 25.000 euro bedragen voor 2014 ten opzichte van 2013. Het plan was de subsidie voor de bibliotheek gefaseerd te verlagen tot 140.000 euro in 2016 door in 2015 nog eens 40.000 euro te korten. Deze plannen lijken van de baan. Alle vier insprekers namen het op voor de bibliotheek: Remko van de Heide benadrukte als schooldirecteur het belang van een bieb voor de ontwikkeling van onze jeugd, Ayla Blum verdedigde als vrijwilligster de sociale functie, vooral voor ouderen, de derde inspreker wees op de functie van de bieb voor ouderen als plaats waar zij met moderniteiten als PC en Tablet leren omgaan, en tenslotte prees moeder Clarine de Jong de huiswerkbegeleiding van de bieb. De raadsleden waren zo onder de indruk dat ze allen naarstig naar middelen zochten om de bieb te redden.
Deze middelen werden gevonden door meevallers toe te laten vallen aan de bieb, in plaats van deze aan de reserves toe te voegen.

“Kwaliteitsimpuls”
In de ontwerpbegroting stelde wethouder Jaeger voor 150.000 euro te besteden aan een “kwaliteitsimpuls” voor het ambtelijk apparaat, echter zonder duidelijk te maken waar deze aan besteed zou worden. “Wat gaan we daar nu eigenlijk meedoen” vroeg Rietje Rijnja, die als eerste sprak, zich af, “lever eerst maar een Plan van Aanpak”. Jens Duyts legde er namens de VVD nog een schepje bovenop: “We zullen dit niet goedkeuren”. “We” was beperkt tot hemzelf en Marlon van de Meer, de twee andere VVD-ers, Ben Hagens en Hans Thesingh, ontbraken. Jan Hylkema was niet tegen de anderhalve ton voor de kwaliteitsslag, en kon zich een nuttige besteding wel voorstellen: scholing en het inhuren van deskundigen.

Ten dode opgeschreven.
Dirk Jan Methorst besteedde aandacht aan heel iets anders. Hij stelde dat zonder subsidies “sportverenigingen ten dode zijn opgeschreven” . Dat wordt actueel als zowel inwoners van Weesp (uit de toekomstige huizen in de Bloemendalerpolder) als inwoners van Muiden lid worden van sportverenigingen. De subsidieverordening eist echter dat een overgrote meerderheid van de leden (80%) uit de subsidiërende gemeente moet komen. Als de helft van de leden uit Muiden komdt en de helft uit Weesp, dan verleent dus noch Weesp, noch Muiden subsidie.
Maar omdat de gemeente de subsidies aan sportverenigingen sowieso wenst te beëindigen, per 2015, impliceert Dirk Jan dat dit het einde van alle sportverenigingen zal zijn.

Rasse schreden
Wethouder Jaeger prees zichzelf en de raad door te stellen dat “het begrotingsevenwicht nadert met rasse streden”. Er werd reeds 1,6 miljoen euro (13%) bezuinigd. Jens Duyts was echter allerminst tevreden over de begroting. Zonder de recent ingevoerde precario voor leidingen (heus waar!) zou de begroting een half miljoen slechter uitvallen dan verwacht.
Een andere kwestie die aan de orde kwam was de voorgenomen verbouwing van de brandweergarage. Deze kosten zouden gedekt worden uit een gunstiger verdeling van de kosten van de veiligheidsregio tussen de gemeenten, deze wordt echter vertraagd ingevoerd, reden om de 50.000 euro die hiervoor bestemd was voorlopig even in de koelkast te zetten.

“Bestemmingsreserve”.
In de koelkast? Wethouder Jaeger stelde voor om in de begroting een drietal posten niet te boeken als uitgaven, maar als bestemmingsreserve. Dat heeft het voordeel dat de raad daar nog over kan beslissen, maar de posten al opgenomen zijn als de Provincie de begroting beoordeelt. Als de raad alsnog besluit de bedragen uit te geven is een gang naar de Provincie dus niet nodig. Het gaat om de vermaledijde kwaliteitsimpuls (150.000 euro in 2013, verlaagd tot 110.000 euro in 2015), de kosten voor de brandweergarage (50.000 euro in zowel 2014 als 2015), en een reservering van 40.000 euro voor de bieb in 2015 teneinde de dan voorziene bezuiniging te niet te doen. Die komt uit de verlaging van de kwaliteitsimpuls. De raad ging unaniem akkoord. En daarmee is de bieb helemaal gered.
“We hebben ook nog andere verenigingen” zei wethouder Timmerman. Dus nu de sportverenigingen nog.



28 november 2012

De Begroting in de Commissie

PvdA gaat als enige voor de mensen, en niet voor de poen

Dat de begroting de belangstelling van de bevolking heeft, werd wel duidelijk door de grote publieke belangstelling voor de commissievergadering financiën van dinsdag 27 november. Het ging dan vooral om de vele bezuinigingen en lastenverhogingen in deze begroting. Vooral de Muider Sportvereniging MSV'68, die zich door de college-plannen in haar voortbestaan bedreigd voelt, was prominent aanwezig. Hun verslag vindt u op de website van deze vereniging.


Veel belangstelling, vooral van de zijde van MSV'68

Er waren talrijke insprekers, namens de stichting Pampus (niet blij met schrappen subsidie en verhogen vermakelijkheidsbelasting), VOMM (niet blij met schrappen subsidie), MSV'68 (niet blij met schrappen subsidie), de Bibliotheek (niet blij met schrappen subsidie), het Muiderslot (niet blij met schrappen subsidie en verhogen vermakelijkheidsbelasting), en SC Muiden (met een aantal suggesties, die volgens inspreker Han van Wees voor de gemeente goudgeld zouden opleveren) en tenslotte uw webmaster (met een aantal relativeringen, en half gemeende suggesties voor nog draconischer bezuinigingen, u kunt dat hier lezen).

In het algemeen zagen de commissieleden de noodzaak tot bezuinigen in. Volgens de VVD gingen de bezuinigingen nog lang niet ver genoeg, zij becijferde de bezuiniging op 11%, en wilden wel tot 20% gaan. Wethouder Jaeger 'herkende dit niet', en hield het op 15%. De VVD wilde niet de belastingen verhogen, evenmin als D66. En die wilden ook niet met gif het onkruid verdelgen, waar dat nu mechanisch gebeurt.
De PvdA ging het om de mensen, en niet om de poen. Ze kozen voor welzijn, gezondheid, en sociale cohesie, een woordkeus die opmerkelijk veel overeenkomst vertoonde met de argumentatie van MSV'68. Daarom zijn zij terughoudend waar het verminderen van subsidies betreft, een geluid dat noch bij D66, noch bij de VVD te beluisteren viel. En ook niet bij het CDA. Er valt nog al wat in het bestuur te bezuinigen, meende de PvdA, zo kunnen we met veel minder wethouders toe. 2 miljoen euro besteden aan het riool leek hen moeilijk uit te leggen aan de burger, die op zijn verenigingsleven bezuinigingen moet accepteren. Ook het gebruiken van de prijs van parkeervergunningen als regelmechanisme veroordeelde de PvdA, omdat duidelijk afgesproken was dat de vergunningen tegen kostprijs verstrekt zouden worden. Dat vond ook het CDA.
De PvdA wil nu eindelijk eens de 1,2 miljoen euro die KNSF de gemeente schuldig is innen, en nu eindelijk eens rechtsmiddelen inzetten. Dat vond het CDA nu juist weer niet.
En dan had de PvdA het niet eens over de tot nog toe 1,6 miljoen euro die de juridische ondersteuning in de rechtszaken met KNSF ons tot dusverre gekost hebben.
Het CDA vond evenmin als de PvdA de begroting goed leesbaar, maar “wel beter dan de vorige”. Ze vroegen zich af waar de kosten van de verhuizing van SC Muiden (1,35 miljoen euro volgens het raadsvoorstel) vermeld stonden. Nergens dus.



21 november 2012

Gemeente gaat draconisch bezuinigen

'Nog nooit vertoond'

'Zoiets heb ik nog niet eerder meegemaakt en zoiets is zeker niet eerder vertoond in de regio' zegt Wimar Jaeger, wethouder van financiën van de gemeente Muiden. Dat zoiets nog nooit vertoond is, ligt volgens critici voor de hand, want wel erg veel bezuinigingen zijn te gek voor woorden, liggen niet voor de hand, zijn ineffectief, of zelfs contraproductief.


Tijdens een persconferentie (nou ja, eigenlijk een intiem gesprek met het Weespernieuws en Muideninfo met de gemeentevoorlichter Gwendolyn de Boer en de wethouder) op maandag 19 november legde Wimar Jaeger uit dat in het verleden, met het uitzicht op de fusie, grote uitgaven zijn gedaan. Met name aan de voorbereiding van de fusie (500.000 euro volgens de wethouder) en aan het verbouwen van de Rijver, het groenplan, en het verlichtingsplan. De gemeentekas is daardoor geslonken maar nog steeds met zo'n anderhalf miljoen euro gevuld; Muiden is één van de weinige gemeenten zonder schulden. Maar een begrotingsevenwicht is wenselijk en zelfs noodzakelijk meent Wimar Jaeger; Muiden staat reeds onder verscherpt toezicht van de Provincie.

KNSF: niet meer dan een 'debiteuren-issue'
Of bij die anderhalf miljoen euro ook de vordering van ongeveer een half miljoen euro op KNSF wordt geteld (de gemeente heeft jarenlang kosten gemaakt ter voorbereiding van een bestemmingsplan) is niet duidelijk. KNSF weigert die kosten te betalen, hoewel zij daartoe volgens de rechtbank daartoe verplicht is (vonnis van 11 augustus 2010, punt 4.17). KNSF komt daar al jarenlang mee weg, maar wethouder Jaeger beoordeelt dit als een 'debiteuren-issue' en rekent erop dat ze wel zullen betalen 'want dat is afgesproken'.

Projectbureau
Trouwens, het KNSF-project wordt, samen met de ontwikkeling van de Bloemendalerpolder, de A1/A6 en de toekomstige buitenhaven onder gebracht bij een 'projectbureau'. Dat wordt met 6 of 7 mensen bemand, en kost het eerste jaar 430.000 euro. Uit leges en dergelijke zal dit bureau zijn eigen broek moeten ophouden, en kost uiteindelijk niets. 'Want dat is afgesproken' met een voorname klant, KNSF, lijkt de wethouder te denken. Het eerste jaar denkt de gemeente aan een opbrengst van 270.000 euro voor dit bureau.

Totaal 2.140.000 euro bezuinigen
De totale bezuinigingsopgave is 2.140.000 euro in 2015. De gemeente heeft daartoe eerst de begroting voor 2015 voorgesteld, en gekeken welke maatregelen redelijkerwijs daaruit in 2013 en 2014 realiseerbaar zijn. Die 2.140.000 euro is opgebouwd uit de bestaande bezuinigingsopgave van 1.568.000 euro, een autonome kostenstijging van 205.000 euro, extra uitgaven ten behoeve van 'nieuw beleid' van 150.000 euro, en een ruimte om tegenvallers op te vangen van 217.000 euro.

De bezuinigingen in detail:

Organisatie
In de organisatie wordt 270.000 euro bezuinigd. Het grootste deel wordt veroorzaakt door een stringent vacature beleid: open plaatsen worden niet zonder meer opgevuld. Daarnaast worden er taken gedeeld met andere gemeenten, bezuinigd op groenvoorzieningen en handhaving (BOA's) en wordt de overhead verlaagd. Maar er zijn ook extra uitgaven: namelijk 50.000 euro om “nieuw beleid” te financieren, dat “antwoord moet geven op de uitdagingen waarmee de gemeente wordt geconfronteerd. De gemeente heeft haar focus voor het nieuwe beleid met name gelegd op economisch beleid en openbaar vervoer.” Ook elders in de begroting is er sprake van deze nieuwerwetsigheden.

Bestuur
Opvallend is de bezuiniging van 225.000 euro op de veiligheidsregio. De bijdrage van Muiden wordt in de toekomst per inwoner becijferd. Aangezien de gemeente Muiden zeer weinig inwoners telt pakt dat zeer voordelig uit. Daarnaast worden processen vereenvoudigd (30.000 euro) en in het vervolg alleen digitaal gecommuniceerd, wat een pak papier en kopieerwerk uitspaart (20.000 euro). Ook denken onze wethouders in 2014 voor de helft overbodig te zijn: van 3 full-time naar 2 part-time wethouders spaart 100.000 euro uit. Je zou je kunnen afvragen of niet met onmiddellijke ingang het aantal wethouders teruggebracht kan worden. Want nu al zijn de agenda's van commissievergaderingen en besluitenlijsten van overleg van B&W leeg. Wimar Jaeger acht onmiddellijk opstappen nogal onwenselijk, want “de grote projecten zijn nog niet af”. Hij bedoelt KNSF, Bloemendalerpolder en de buitenhaven. Maar daar is nu juist het projectbureau voor. Wimar Jaeger wil echter geen discussie over het een maandje eerder of later aanblijven.

Gemeentelijke eigendommen.
In totaal wordt op de gemeentelijke eigendommen 339.000 euro bezuinigd. Dat wordt bewerkstelligd door meer huur te vragen voor “groen, grond en standplaatsen”, een gymzaal in Muiden te sluiten, de Rijver te verkopen (en dan de huidige gebruikers middels een subsidie in staat te stellen er tóch gebruik van te maken), de gebruikers van voetbalvelden en gymzalen daar een realistisch bedrag voor te laten betalen, te bezuinigen op de ombouw van de brandweerkazerne, subsidies voor Pampus en Muiderslot af te schaffen, de Kazerne en Muizenfort anders te exploiteren, en het gemeentehuis af te stoten. Dat laatste zou 100.000 euro opleveren.
Laten we eens nader ingaan op een tweetal details:

Verenigingen
Wanneer sportverenigingen marktconform moeten gaan betalen voor het gebruik van de gemeentelijk accommodaties, en daarnaast hun subsidie wordt afgeschaft zal dat leiden tot een enorme contributieverhoging. Meer dan een factor twee (meer dan 100%) is volstrekt realistisch. Anders dan de gemeente kennelijk aanneemt zal dat leiden tot massale opzeggingen. De verenigingen worden door dit beleid ten gronde gericht. In een eerder gesprek zei Wimar Jaeger weliswaar dat dat niet de bedoeling is, maar het is wél de kille werkelijkheid. En wanneer de verenigingen geen leden meer hebben, dan maken ze ook geen gebruik meer van de gemeentelijke accommodaties. Inkomsten voor de gemeente zijn dan nihil, noppes, niks, in plaats van meer. Een schoolvoorbeeld van een contraproductieve maatregel, net zoals waarschijnlijk de hogere huur voor “groen, grond en standplaatsen”. Zoals die kroeg deed, die slechts enkele klanten had, en toen maar besloot 100 euro voor een pilsje te rekenen, zodat zijn begroting op orde zou komen. Maar dat is niet het ergste. Dat is de verwoesting van de bijdrage aan het sociale leven die door de verenigingen geleverd wordt, en de achteruitgang in welzijn en gezondheid van de burgers.

Gemeentehuis.
Als het gemeentehuis gesloten wordt, moeten de ambtenaren elders werken. Op de gemeentewerf, de Rijver (die nu juist op afstand gezet was, dus gehuurd moet worden) en in de Kazerne. Maar die gebouwen zijn daar niet voor geschikt, en moeten ingericht worden. Dat kost wel wat. En de inefficiëntie die met het verspreid werken samenhangt kost ook goudgeld. Daarom werd nu juist op één locatie het huidige gemeentehuis gebouwd. En je kan dat gebouw natuurlijk niet aan z'n lot overlaten, dan is het binnen de kortste keren verkrot. Verkopen dus.

Muideninfo heeft een beter idee.
Als er toch zo nodig bezuinigd moet worden, hevel na het afstoten van het gemeentehuis alle taken over aan het ambtenarenapparaat van Bussum (die doen al sociale zaken voor ons), Naarden en vooral Weesp (die doen al ICT voor ons).
Onze ambtenaren kunnen daarnaar verhuizen, voor zover noodzakelijk.
Zet in Weesp één wethouder van Muiden neer die eventueel een politiek oogje in het zeil houdt, en ontheft de burgemeester van haar moeizame dagelijkse tocht van Zutphen naar Muiden, ontslag dus, ook voor de twee andere wethouders, en de gemeentesecretaris. Hun taken kunnen er met twee vingers in hun neuzen bijgedaan worden door burgemeester Horseling en gemeentesecretaris Rootjes van Weesp.
En onze raad mag gewoon doorgaan met vergaderen in de Kazerne. Muiden wordt niet opgeheven, maar bespaart miljoenen door 'outsourcing'

Verhoging rioolrechten met 35%, en OZB met 12%.
De andere bezuinigingen zijn, samengevat:
Het informatieblad wordt afgeschaft, er wordt selectief onkruid gespoten, het doseersysteem aan de Naardervaart wordt niet meer onderhouden, de financiering van de educatie van peuters wordt gestaakt, evenals van WWZ-projecten, en de biblitheek wordt gesloten (er komen twee 'servicepunten'), subsidies worden afgeschaft, maar er komt wél een 'revolving fund' om nog meer toeristen naar Muiden te lokken.
Er wordt bezuinigd op onderhoud van het openbaar groen, de rioolrechten worden met 35% verhoogd, en de wegen worden niet langer onderhouden (tenzij de veiligheid in het geding is). Parkeertarieven, vermakelijkheidsretributies, en grafrechten worden verhoogd, en de OZB stijgt met 12%. Maar omdat de WOZ waarde gemiddeld met 6% afneemt, is de stijging effectief 6%.

In onze volgende aflevering bespreken we de behandeling in de commissie van deze wilde plannen.



28 september 2012

Crisis in VVD bij behandeling begroting in raad

Fractievoorzitter Erik Pieter Vlaanderen staat alleen.

Donderdag 27 september werd in de raad de voorjaarsnota besproken. Zoals u weet worden daarin een aantal voorstellen gedaan die zouden moeten leiden tot een structureel evenwicht in de begroting 2014 van de gemeente Muiden. We zouden bij ongewijzigd beleid 1,5 miljoen euro per jaar te kort komen. Hierbij zijn vast wel wat kanttekeningen te plaatsen maar daar schiet de raad in haar controlerende taak te kort. In de begroting voor 2013 moet de helft van de 1,5 miljoen aan bezuinigingen gerealiseerd worden. De verschillende politieke partijen uitten hun wensen:

De PvdA had de bevolking gevraagd met ideeën te komen voor bezuinigingen en presenteerde nu de resultaten van hun 'volksraadpleging'. Jan Portengen noemde “geen sportvelden in de Bredius” (waarbij hij opmerkte dat de PvdA daar anders over denkt), een minder luxe bibliotheek, minder onderhoud aan wegen, minder vaak maaien van bermen, de burger zelf de stoep laten schoonhouden, géén deelname Ome Ko Cup, en de raadstukken niet meer op papier, maar digitaal verstrekken. Onduidelijk bleef welke suggesties door de PvdA overgenomen werden.

Het CDA wilde in géén geval belastingverhoging, en streeft er naar de personeelslasten met 15 tot 20% te verminderen. De verstrekking van vergunningen zou kostendekkend gemaakt moeten worden, nu zou daar een ton op toegelegd worden.

D66 was een tegenstander van de verkoop van gemeentelijk erfgoed, zoals de Kazerne. Voor het overige steunde zij de opvatting van het CDA. Sandra Deuling wist dat twee bibliotheken voor 6500 inwoners heel veel is, het landelijk gemiddelde ligt op één bieb per 9000 inwoners. Ook kwam Sandra Deuling met een omvangrijke motie, die niet aan het publiek verstrekt werd, maar waar wél in stond dat de “sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen”. Daar ging Sandra in de fout, wist Arie Mastenbroek (CDA), want de gemeente mag niet aan inkomenspolitiek doen, dat is voorbehouden aan het Rijk.

VVD-er Ben Hagens suggereerde om bij 'vrijval' van personeelsleden eerst te gaan kijken naar samenwerking met buurgemeenten, alvorens het personeel te vervangen.

Kerstpakketten
Naar aanleiding van een motie van het CDA, waarin opgeroepen wordt de kerstpakketten die de gemeente ieder jaar aan personeel en raadsleden uitreikt bij de plaatselijke middenstand in te kopen, twijfelde Jan Portengen aan het maatschappelijk belang van kerstpakketten voor raadsleden. Deze tamelijk onzinnige motie (“motie stimulering middenstand”) werd unaniem aangenomen. Onzinnig, want in een tijd van bezuinigen moet je zo goedkoop mogelijk inkopen – als op kosten van de burgers de plaatselijke middenstand gestimuleerd moet worden kunnen de burgers dat heel goed zelf direct doen. En ook onzinnig, omdat kerstpakketten een verouderd relikwie zijn uit de tijd dat een patriarchale werkgever daar zijn onderbetaalde, behoeftige personeelsleden de winter mee door hielp. Maar dat zei niemand.

“Nederlaag” Erik Pieter Vlaanderen
De vergadering kreeg een grimmig karakter toen wethouder Wimar Jaeger reageerde. Wimar concludeerde dat de 1,5 miljoen bezuinigingen door de raad 'op welke wijze dan ook' gedragen wordt. Erik Pieter Vlaanderen was het daar niet mee eens: niet alle middelen waren geoorloofd. Uiteindelijk bleek het een misverstand: dat “de tering naar de nering gezet moet worden” was een definitie waar beide kemphanen zich in zouden kunnen vinden. Dit incident bleek de opmaat tot een ingrijpender gebeurtenis.

Erik Pieter Vlaanderen liet op persoonlijke titel weten geen vertrouwen in wethouder Jaeger te hebben.
Nu bent u al op de hoogte van het aankondigen in de commissie vergadering van vuurwerk door Erik Pieter, naar aanleiding van de aanvaring tussen VVD-er Marlon van de Meer en wethouder Jaeger. Dit was het dan. Voorzitter De Pater vond terecht, dat Erik Pieter Vlaanderen in de raad niet als persoon maar als fractievoorzitter van de VVD optreed en daarom of een motie van wantrouwen moest indienen of zijn woorden intrekken, waarop Marlon van de Meer om een schorsing vroeg.

Na de schorsing verklaarde Marlon “namens de VVD-fractie” dat er “voldoende vertrouwen in de wethouder was”. Erik Pieter riep: Nee!
Voorzitter De Pater nam genoegen met dit fractiestandpunt, maar D66-er Werner van Bastelaar vond het tóch nodig olie op het vuur te werpen: “wat betekent het dan dat uw fractievoorzitter geen vertrouwen meer heeft?” Nu, dat was ook als Van Bastelaar de vraag niet gesteld had nogal duidelijk: Erik Pieter Vlaanderen leed bewust een politieke nederlaag. Hij verliet de vergaderzaal. Opmerkelijk is dat Marlon heel wat relaxter met de zaak, die tenslotte ook hem betrof, omging dan zijn fractievoorzitter. Alles heeft zijn reden.

Exit-strategie
“Wordt jij nu de nieuwe fractievoorzitter?” wilde Muideninfo van Marlon van de Meer weten. Intussen was immers duidelijk geworden dat Erik Pieter Vlaanderen niet als fractievoorzitter te handhaven is. Erik Pieter is intelligent genoeg om dat zelf te beseffen: sterker nog, deze “nederlaag” zou wel eens bewust door hem georganiseerd kunnen zijn. Want ook Vlaanderen moet beseffen dat hij met betrekking tot het conflict met de gemeente over de panden aan het Kruitpad geen andere keus heeft dan zijn gelijk te halen bij de rechter. En een conflict met de gemeente is onverenigbaar met het raadslidmaatschap. En zo heeft het er alle schijn van dat we binnenkort afscheid zullen nemen van de nestor van de raad.

De naar aanleiding van deze vergadering aangepaste voorjaarsnota zal in de raadsvergadering van november verder behandeld worden. Over het desbetreffende raadsvoorstel werd gestemd, waarbij verwarring ontstond over wat de voorzitter nu precies bedoelde met 'doorgaan met stoppen'. Tijdens het late uur begreep Jan Hylkema daar geen snars van. En ook al vanwege het late uur vergiste de voorzitter zich bij het tellen van de stemmen: zes tegen zes telde ze, terwijl er slechts elf raadsleden aanwezig waren: “in tijden van begroting is het moeilijk tellen” merkte de altijd snedige Dirk Jan Methorst op. Het leek wel een CDA congres: “als u tegen bent stemt u voor en als u voor bent stemt u tegen”.



9 september 2012

Kosten Huisvuil het allerhoogst in Muiden

De lokale lasten zijn een leuk speeltje voor gemeentes. Weet u dat Muiden het allermeest van alle gemeenten in Nederland rekent om het huisvuil dat u keurig in een container aanbiedt op te halen? Voor 393 euro per jaar helpen zij u daarvan af. En dan moet u dat ook nog eens keurig scheiden. Weet u dat het ook voor 24 euro per jaar kan? Dat rekent de gemeente Eemsmond. Heeft dat verschil te maken met de ruim 16 maal zo grote hoeveelheid huisvuil die de gemiddelde Muier produceert? Welnee, we produceren grofweg evenveel als de Noord Groninger, maar ons gat in de begroting is groter. Het verschil is ongeveer zo groot als de jaarlijkse KNSF-schade en Worm-schade bij elkaar, maar daar zitten ze in Noord Groningen niet mee. Zie de open brief in het volgende artikel.


Bladzijde overgenomen uit de HP-de Tijd van augustus 2012



26 augustus 2012

PvdA vraagt waarop te bezuinigingen

Open brief aan Jan Hylkema en Dirk-Jan Methorst

Op 1 augustus ontvingen wij een persbericht van de lokale PvdA. Omdat we toen met vakantie waren, kunnen we daar pas nu aandacht aan besteden. In dat persbericht wordt gewag gemaakt van de vele uitgaven die de gemeente Muiden zich getroostte om “de gemeente voor de fusie op orde te brengen”, “Wegen en fietspaden zijn vernieuwd en veiliger gemaakt, riolering is verbeterd, groen en verlichting zijn aangepakt, de Rijver en de Kazerne zijn aangepakt. De fusie gaat echter niet door. Dat betekent dat Muiden voorlopig nog op eigen kracht door moet. Door de investeringen van de afgelopen jaren, en door de bezuinigingen die door Den Haag aan de gemeente worden opgelegd, moeten er nu keuzes gemaakt worden.
De PvdA legt de bewoners van Muiden deze keuzes voor.

Het persbericht is gedateerd op 23 juli. Toch ontvingen we het pas 1 augustus. De reden voor dit uitstel wordt duidelijk na het openslaan van het Weespernieuws van 1 augustus. Daar staat bij het “Muidernieuws” een groot artikel over de bezuinigingsplannen en het initiatief van de PvdA. Kennelijk wilde de PvdA niet dat Muideninfo dit persbericht eerder publiceerde dan het Weespernieuws.
Ze hadden natuurlijk ook een embargo kunnen afspreken.
In dat artikel laat ook CDA-er Dirk-Jan Methorst zich niet onbetuigd. Hij vindt het een “ludiek idee” en “lacht”: “Maar ze hebben de Muiders ook nooit om hun mening gevraagd bij het uitgeven”. Toch kunnen Muiders met bezuinigingsideeën ook bij hem terecht.

Daarom deze open brief aan Jan Hylkema en Dirk-Jan Methorst:

Muiden, 25 augustus 2012

Beste Jan en Dirk-Jan,

Laten we even wel wezen: het tekort op de begroting van de laatste jaren is natuurlijk mede ontstaan door verantwoorde éénmalige investeringen (waaronder achterstallig onderhoud) en niet ontstaan door de verwachte fusie. Als dát zo is, dan zijn jullie oliedom geweest. Want jullie konden op je vingers natellen dat de fusie niet door zou gaan. Al vijf jaar geleden waarschuwde ik daarvoor. De grootste fusiegemeente, Bussum, was en is mordicus tegen, voor de Tweede Kamer was en is draagvlak belangrijk, en als je nu op je vingers natelt hoeveel inwoners Bussum heeft, en de andere fusiegemeentes, dan wordt duidelijk dat al vanaf het begin de fusie kansloos was.
Op Muideninfo heb ik daar herhaaldelijk voor gewaarschuwd, maar ja, jullie denken kennelijk dat gratis advies ook waardeloos is.

Wat wél een rol speelt is het psychologisch effect van de fusie. Personeel wordt onzeker en is geneigd naar een andere, bestendiger baan om te zien. Als zij ontslag nemen moet het werk tóch gedaan worden, nu door ingehuurd, duur personeel dat bovendien ingewerkt moet worden. Toch is de fusie niet de voornaamste reden dat kundig personeel vertrok. Ik heb sterke aanwijzingen dat dat de werksfeer was die door het optreden van de CDA-burgemeester mevrouw Worm ontstond, en de wijze waarop zij het personeel te woord stond. En niet alleen het personeel, ook PvdA-wethouder Winnubst pikte het in de zomer van 2010 niet langer, en ontnam, samen met wethouder Waanders, mevrouw Worm al haar portefeuilles, voorzover dat mogelijk was binnen de wet. Ik zou de 600.000 euro die jaarlijks besteed werd aan de inhuur van tijdelijk personeel dan ook willen omschrijven als “Worm-schade”. Mijn eerste suggestie is dan ook het verband tussen productiviteit en werksfeer en –omstandigheden op het gemeentehuis eens serieus te nemen.
En u kunt zich ook afvragen of het bekend staan van Muiden als het “Palermo aan de Vecht” onze ambtenaren inspireert tot een extra inzet.

En daarmee kom ik op een tweede oorzaak voor de onnodige miljoenen-uitgaven van de gemeente Muiden. De KNSF-zaak. Het VIB en PvdA hadden met hun weliswaar nipte meerderheid na de verkiezingen in maart 2006 resoluut de afspraken met KNSF moeten opzeggen, en KNSF moeten uitnodigen dit aan de rechter voor te leggen.
Muiden had zonder enige moeite de rechter duidelijk kunnen maken dat een plan met totaal 500-600 woningen in overeenstemming was met de uitgangspunten van de eerste intentieverklaring en de overeenkomsten met Rijk en Provincie, en KNSF had geen kans gehad met haar exorbitante “Open Begroting”. Ik ga daar niet verder op in, Jan, je kende destijds mijn standpunt dat gesteund werd door de juriste Xandra Wentink. In plaats daarvan modderde het project voort, en zag, met matig resultaat, de gemeente zich gedwongen tot uitgaven aan juridische ondersteuning die uiteraard niet vergoed werden door de veroorzaker daarvan (KNSF) en aan projectkosten, die tegen de afspraken in, ook niet door deze veroorzaker vergoed werden. De rekening was intussen opgelopen tot ver boven de miljoen euro, en nog was de gemeente niet wijzer: er werden zwaargewicht-professoren ingehuurd om in de zaak van 376 miljoen tegengas te geven. Maar de heren Kohnstamm en Van Dinteren beschikten niet vooraf over de nodige dossierkennis, en mij is duidelijk geworden dat zij zich ook niet optimaal hebben ingewerkt. U kunt ons geld beter besteden dan aan dure, zeer voor de hand liggende maar niet echt puntige adviezen, en aan matige juridische ondersteuning. En dat is mijn tweede suggestie.

Maar KNSF houdt niet op ons op kosten te jagen: De gemeenteraad heeft besloten nu weer tonnen uit te gaan geven om de Brediusdriehoek geschikt te maken voor de voetbalclub SC Muiden. Dat is natuurlijk een heel slecht plan. KNSF heeft geen enkel belang bij het verjagen van SC Muiden, afgezien van het treiteren van de gemeente. Jan, jij maakt weliswaar duidelijk dat je dat ook weet, maar je blijkt niet opgewassen tegen de brede grijns en het wellustig onderuitzakken van de fractievoorzitter van de kleinste fractie in de raad, als zijn voetbalvriendjes weer eens een raads(commissie)vergadering komen verstoren. Walgelijk.

Dirk Jan, je zegt: “Maar ze hebben de Muiders ook nooit om hun mening gevraagd bij het uitgeven”. Maar dat hebben we (de klankbordgroep) wel gedaan. Bij een representatieve enquête in 2004 (respons 60%) heeft 95% van de Muiders aangegeven niet te willen doorgaan met het KNSF-project. Jij heb je daar niets van aangetrokken, integendeel, je heb tegen de wens van de bevolking geijverd voor het belang van KNSF, en juist dat heeft, samen met andere oorzaken van CDA-wege, geleid tot de weggesmeten miljoenen.
En uit de processtukken blijkt nu dat jouw weldoener (je nam immers een kwart miljoen aan in ruil voor aandelen in je firma Forline) helemaal niet van plan was zelf te gaan bouwen, maar destijds het terrein te koop aanbood aan het Bouwfonds. Met al die bouwplannen heeft Muiden, maar vooral jij, zich bij de neus laten nemen.

Dirk Jan, ik ben van mening dat jouw invloed en die van je CDA-kornuiten de voornaamste oorzaak is van de weggesmeten miljoenen van Muiden.
Dus geen verloren geld meer naar het KNSF-project en dus ook niet naar de Brediusdriehoek.

Jan Bovenlander



7 juli 2012

Bezuinigingen: Aardig wat overeenstemming over Voorjaarsnota

De soep wordt niet zo heet gegeten…

Alsof de duivel er mee speelt – waarschijnlijk doet hij dat ook – wist SC Muiden luidruchtig boe roepend en applaudisserend weer alle aandacht naar zich toe te trekken tijdens de behandeling van de voorjaarsnota, afgelopen donderdag 5 juli, in de gemeenteraad. Dick Methorst genoot daar zichtbaar van. Zij eisten dat de gemeente met een oplossing komt voor het door KNSF veroorzaakte probleem: zonder enige motivering en zonder enig belang zegt deze grondeigenaar de erfpacht op. Alleen Jan Hylkema was zo verstandig hier de aandacht op te vestigen, en vermeldde dat het probleem in essentie is dat KNSF de voetbalclub aan het wegpesten is. Inspreker Van Wees, van SC Muiden, vroeg om de politieke moed om de verhuizing van SC Muiden, natuurlijk weer naar die onmogelijke Bredius-driehoek, te financieren. Er zijn immers nog reserves, en dat miljoentje kan daar best aan besteed worden.
[En dan is KNSF erin geslaagd om, behalve via de weg van proceskosten, Muiden geheel aan de bedelstaf te brengen door ook nog eens te laten investeren in de compensatie van hun, wat Jan Hylkema, noemt 'pesterijen'. Het zou trouwens pas echt van politiek moed getuigen hier niet op in te gaan, SC Muiden te laten zitten waar ze zit, en de zaak aan de rechter voor te leggen.
In de voorjaarsnota staat dat in de begroting € 20.000 opgenomen was voor juridische kosten betreffende de rechtszaak KNSF. Op basis van de prognose van kosten voor de werkzaamheden in 2012 wordt vooralsnog € 280.000 bijgeraamd. Dus alleen al voor 2012 is dit 300.000 euro. Totale kosten KNSF voor de Muider gemeenschap nu ongeveer één miljoen euro. Red.
].
Wethouder Jaeger vestigde de aandacht erop dat er weliswaar sprake van zou zijn dat KNSF deze verhuizing zou betalen, maar dat dergelijke afspraken niet vast liggen en er een reëel risico is dat de gemeente dat geld nooit terugkrijgt. Deze wethouder toonde in het algemeen kennis van zaken, en een groot overwicht.

Misschien kan meneer Van Wees wel zwart op wit krijgen van meneer Visser dat hij de verhuizing betaalt.
Dit staat het immers op de website van KNSF:
Red.
Erik Pieter Vlaanderen ging er van uit dat de gemeente de verhuizing naar de Brediusdriehoek 'goed met KNSF gaat regelen, als de Provincie daar een stokje voor steekt gaat hij persoonlijk naar Haarlem, zodat' – hij zei dat echt – 'ze daar in hun broek gaan schijten'. Enfin, in het algemeen vond de gemeenteraad dat verenigingen niet de dupe mochten worden van de bezuinigingen, en moeten voortbestaan, hetgeen niet alleen voor SC Muiden een geruststelling moet zijn maar ook voor MSV68 die hun huur voor de gymzaal verviervoudigd zagen worden, en de subsidie geschrapt. Er was toch nog een klein debatje: Jan Hylkema noemde het opknappen van de Rijver een 'investering', Dirk Jan Methorst 'de oorzaak van een tekort'. Door middel van amendementen werden de scherpe kantje van de bezuinigingsplannen afgehaald, zo wordt het groenplan niet stopgezet, evenmin als het verlichtingsplan. Met betrekking tot het parkeerbeleid vindt dit najaar een evaluatie plaats, en allerlei kostbare handhavingsprogramma's worden onder de loep genomen. Uiteindelijk ging de gemeenteraad akkoord met:
  • Goedkeuring voor begrotingswijzigingen 2012, als mede een bij raadbesluit vastgelegde systematiek en nader uit te werken maatregelen voor het in evenwicht brengen van de meerjarenbegroting en herstel van weerstandsvermogen.
  • Goedkeuring van de 14 gekwantificeerde belastende begrotingswijzigingen, als genoemd in de Voorjaarsnota.
  • Vaststelling van de 6 posten ten gunste van de begroting zoals genoemd in de voorjaarsnota en deze als zodanig als wijziging opnemen.
  • Kennisname van de PM-posten, waarvan een belastende of een gunstige werking op de begroting mag worden verwacht.
  • De vrijval van bestemmingsreserves zodanig in te zetten dat het jaar 2012 kan worden afgesloten met het in de begroting vastgestelde tekort.
  • Genoemde maatregelen per omgaande ter goedkeuring voor te leggen aan de gedeputeerde Staten van Noord Holland en de accountant.
  • Het structureel begrotingstekort in evenwicht te brengen. Dat dit evenwicht alleen kan worden bereikt door herstructurering binnen de 5 uitgaven en inkomsten categorieën zoals aangegeven in de voorjaarsnota (personeel & organisatie; exploitatie gemeentelijke eigendommen; programma begroting; onderhoud kapitaalgoederen en Belastingverhogingen).
  • Dat bezuinigingen en inkomstenverhogingen binnen deze 5 categorieën tezamen 100% van het structurele begroting (-stekort? – red.) dekken vanaf 2014. Dat de raad de onderlinge procentuele verdeling tussen de 5 categorieën als kaderstelling aan het college meegeeft, zodat zij met maatschappelijk gewogen, inhoudelijke voorstellen kan komen om begrotingsevenwicht op den duur te herstellen.
  • Het college stelt voor conform de tabel, de raad in het najaar een voorstel met de concrete invulling toe te zenden. Niet nadat (? red.) het college zich een goed beeld heeft geschapen omtrent de gevolgen van bezuinigingen. Ter voorbereiding van deze operatie stelt het college een extra voorbereidende openbare vergadering te plannen in september 2012.
  • De raad gaf goedkeuring aan de opstelling van een plan ter verkoop van snippergroen en gemeentelijk gebouwen zonder maatschappelijk nut, zodat voor 2017 2 miljoen euro ten behoeve van de algemene reserve wordt gerealiseerd.

De aangepaste voorjaarsnota vindt u hier.

Fusie motie
Er was ook nog een motie van D66 waarin er op aangedrongen wordt nu Bussum de Zwarte Piet krijgt met betrekking tot het mislukken van de gemeentefusie te onderzoeken of we niet met alleen Naarden en Weesp verder kunnen. Deze werd aangenomen met elf stemmen voor en één tegen.



18 juni 2012

Pijnlijke bezuinigingen treffen Muiden

Financiën moeten nu op orde gebracht worden

Het college van burgemeester en wethouders heeft donderdag 14 juni 2012 de Voorjaarsnota 2012 aan de gemeenteraad aangeboden. Het college kondigt in deze voorjaarnota aan de financiën van de gemeente Muiden op orde te krijgen. Door het niet doorgaan van de fusie zijn pijnlijke ingrepen noodzakelijk. Het college wil daar dit jaar nog mee beginnen.

De gemeente Muiden is er altijd blind van uitgegaan dat linksom of rechtsom er een fusie zou plaats vinden. Nu dat niet gebeurt, zal Muiden haar eigen broek moeten blijven ophouden. Een broek die afgezakt is door de kosten die gemaakt werden in aanloop van de verwachte fusie, kosten die gemaakt werden in verband met KNSF-project (ruim boven het miljoen), kosten voor het inhuren van inefficiënt extern personeel dat capabele krachten die weggejaagd werden door het optreden van Anne-Marie Worm moesten vervangen (ongeveer 600.000 euro per jaar – de zogeheten Worm-schade), en wachtgelden en wethouders salarissen. Al met al een paar miljoen.
Het college heeft voor ogen het begrotingstekort voor 2012 niet hoger te laten oplopen dan in de begroting was voorzien. Daarnaast vindt college een structurele financiële hervorming noodzakelijk om een sluitende begroting over de periode 2014 en verder te presenteren. Tenslotte moet Muiden de algemene reserve weer op peil krijgen.
Omdat raad en college de provincie toegezegd hebben in het najaar een evenwichtige meerjarenbegroting van Muiden te presenteren, zullen er pijnlijke keuzes gemaakt zullen moeten worden.

Noodzaak
De gemeente heeft in haar financieel beleid de laatste jaren altijd rekening gehouden dat de gemeente op zou gaan in een nieuwe fusie gemeente. De gemeente wilde haar gemeente ook netjes overdragen aan een nieuwe gemeente en bijvoorbeeld ervoor zorgdragen dat wegen en de open ruimte op orde zijn. Ook had de gemeente de goedkeuring van de provincie om uitgaven te doen ten koste van de algemene reserve. Nu duidelijk is geworden dat de fusie niet doorgaat, zal Muiden dan ook haar financieel beleid moeten ombuigen en financieel in evenwicht moeten brengen.

Begrotingstekort maximaal 510.000 euro
Als er geen maatregelen zullen worden genomen zal de begroting 2012 met 1 miljoen negatief eindigen. Daarom zullen er voor het resterende jaar al maatregelen moeten worden genomen om het tekort niet verder te laten oplopen dan begroot. Het college stelt onder meer voor het Groenbeheerplan en het Openbare Verlichtingsplan op een verantwoorde manier stopzetten. Dit levert resp. € 210.000 en € 65.000 op. De zwaargewichten die ingehuurd zijn om de zware projecten binnen hun portefeuille te trekken (de wethouders) zullen worden betaald uit het potje van die projecten. Hoe dat broekzak-vestzak trucje nu een besparing van € 70.000 oplevert ontgaat u wellicht.
Doen we niets, dan geeft Muiden structureel 1,5 miljoen euro meer uit dan zij ontvangt, ofwel een begrotingstekort van 11%. Een beetje bezuinigen helpt dan niet, structurele hervormingen zijn noodzakelijk. Daartoe behoort het fundamenteel afstoten dan wel minder intensief uitvoeren van taken, zoals een verminderde service aan de burgers. Daarmee wordt voor 2014 een bedrag van € 225.000 bezuinigd.

Begrotingsevenwicht door kostenbesparingen én hervormingen
Het college heeft in haar voorstellen niet alleen gekeken naar kostenbesparingen. B&W wil de gemeentefinanciën tegelijkertijd hervormen zodat sprake is van een “moderne toekomst bestendige begroting” vanaf 2014 en verder. Het herstructureringspakket dat het college voorstelt is hoger dan nodig.
Dit geeft de raad de mogelijkheid om keuzes te maken: niet alles hoeft door te gaan.

Het college stelt ingrijpende maatregelen voor daar waar het de taken en de organisatie van de gemeente zelf aangaat.
Daarnaast denkt het college dat een forse bezuiniging in de subsidies noodzakelijk is. De subsidie op de bibliotheek bedraagt € 230.000 en die op diverse verenigingen bij elkaar € 33.000.
De verenigingen en de bibliotheek, die onbetwistbaar een grote en nuttige sociale rol spelen, nemen dit niet in dankbaarheid af. Het college wil de exploitatie van gemeentelijke eigendommen op orde brengen en niet meer een verkapte subsidievorm laten zijn. De gemeente denkt met het laatste 295.000 euro te kunnen verdienen.
Verkoop van gemeentelijk eigendommen zou eenmalig 1,6 miljoen euro kunnen opbrengen.
Samenvattend: Het college stelt voor de exploitatie van gemeentelijke eigendommen met ingang van 2013 kostendekkend te maken. Dit levert een extra inkomstenbron op van een kleine € 700.000. De hierdoor verhoogde huren voor gebruikers van deze gemeentelijke eigendommen zal in sommige gevallen door middel van subsidie (gedeeltelijk) moeten worden gecompenseerd. Het college stelt voor de herstructurering van de exploitatie zodanig in te richten dat deze in 2013 10% en in 2014 20% van het vastgestelde begrotingstekort wordt gedekt door de verbetering op de exploitatie van gemeentelijke eigendommen. Op grond van de huidige calculatie is dat in 2014 een bedrag van € 300.000

Het college acht ook belastingverhogingen onontkoombaar. De burgers van Muiden die onbetwistbaar nu al in de één van duurste gemeentes van Nederland wonen nemen dit al evenmin in dankbaarheid af.

Algemene reserve 15% van de exploitatie in 2017
De algemene reserve is al een aantal jaren aan het dalen. Voor een gezonde financiële buffer is een algemene reserve nodig van ongeveer € 2 miljoen. Hierbij is uitgegaan van € 300 per inwoner of 15% van de exploitatie. De algemene reserve zal meer gebruikt worden om eenmalige voordelen of nadelen mee te verrekenen. Het college stelt voor verkopen van snippergroenen gemeentelijke eigendommen ten goede te laten komen aan de algemene reserve.

Besluitvorming
De Voorjaarsnota staat op de agenda van de commissie Financiën en Economische Zaken op donderdag 21 juni 2012 en begint om 19.00 uur. Daarna zal de raad de voorjaarsnota op 5 juli 2012 behandelen.

Tenslotte:
Dat er nu pijnlijk ingrepen noodzakelijk zijn is het gevolg van kwaadaardigheid, lafheid en domheid. Het huidig college kan daar helemaal niets aan doen. Het was immers de Raad die jarenlang akkoord ging met de noodzakelijke geachte uitgaven voor ingehuurd personeel, en verzuimde te kijken naar de werkelijke oorzaak hiervan.
Het was immers de Raad die akkoord ging met de intentieverklaringen met betrekking tot het KNSF-terrein waardoor Muiden hing: aan jarenlange, intussen miljoenen verslindende procedures simpelweg omdat het volgend college zich wél aan de afspraken hield, maar KNSF niet – zoals vastgesteld door de hoogleraren Van Dinteren en Kohnstamm. En het was de Raad die in deze, verdeeld als ze was, niet gebruik maakte van haar publiekrechtelijk mogelijkheden. En het was de Raad die gigantische personeelskosten voor drie full-time wethouders, en wachtgelden veroorzaakte.
De voorjaarsnota erkent dat drie full-time wethouders voor het kleine Muiden wellicht wat 'overdone' zijn. Maar ze moeten wél betaald worden. Toen wethouder Roy Hesterman ziek was, deed wethouder Winnubst het part-time in z'n eentje. En toen moest hij ook nog Wormschade herstellen. En dat de fusie niet door zou gaan was te voorzien: Bussum ligt dwars en voor de Tweede Kamer is draagvlak essentieel. Dat wist Muideninfo al jaren geleden. In 2007 schreven we in verband met het verzet van Bussum: "Het parlement heeft eerder laten weten gemeentelijk draagvlak essentieel te vinden bij gemeentelijke fusies. Mogelijk doen Muiden en Weesp er goed aan deze realiteit onder ogen te zien."

Details met betrekking tot de voorgestelde bezuinigingen vindt u in de voorjaarsnota.



terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: